Den Obligatoriske Selvvalgte Opgave (OSO-opgaven)
– når skole møder fremtid
I løbet af 10. klasse arbejder alle elever på Tølløse Efterskole med den såkaldte OSO-opgave – en forkortelse for Obligatorisk Selvvalgt Opgave.
Opgaven er en fast del af 10. klasses uddannelsesvejledning og er lovpligtig for alle elever i 10. klasse i Danmark. Den skal hjælpe eleverne med at blive klogere på deres egne interesser, og på hvordan de kan koble deres skolegang til en mulig uddannelses- og erhvervsvej.
Hvad går OSO-opgaven ud på?
Opgaven giver eleverne mulighed for at arbejde i dybden med et emne, der har forbindelse til en ungdomsuddannelse og en mulig fremtidig karrierevej. Det kan fx være:
"Hvordan bliver man pædagog – og hvad kræver det?"
"Hvad laver en VVS’er – og hvordan ser hverdagen ud?"
"Hvordan arbejder man som dyrlæge – og hvilke veje kan man gå?"
Eleven vælger selv sit emne, men med hjælp og støtte fra skolens uddannelsesvejleder. Vi anbefaler, at emnet er konkret og realistisk – gerne med udgangspunkt i elevens interesser, styrker og måske tidligere erfaringer fra fx praktik eller fritidsjob.
Emnet kan sagtens kobles til det brobygningsforløb, eleven deltager i tidligere på året, men det er ikke et krav.
Hvordan foregår arbejdet?
OSO-opgaven arbejdes med over en hel uge i løbet af skoleåret, dog ikke nødvendigvis i en fast uge fra år til år. Ugen planlægges, så den passer ind i resten af skolens aktiviteter.
Undervisningen er tværfaglig, og opgaven tager typisk udgangspunkt i både danskfaglige og vejledningsfaglige kompetencer. I løbet af ugen skal eleven:
undersøge det valgte emne via kilder (fx interviews, hjemmesider, film, bøger)
forholde sig kritisk til information og præsentere det i en sammenhæng
reflektere over sin egen interesse i emnet og koble det til uddannelse og job
producere et skriftligt produkt – og evt. en visuel præsentation
Undervejs støttes eleverne af deres kontaktlærere og vejleder, og vi bruger blandt andet ressourcer fra UG.dk – UddannelsesGuiden – som en fælles platform til at finde oplysninger om uddannelser og erhverv.
Bedømmelse og evaluering
Når ugen er slut, afleverer eleverne deres opgave og fremlægger det for deres lærer(e). Opgaven bedømmes samlet, og der gives en standpunktskarakter samt en vurdering, som tager udgangspunkt i elevens faglige indsats og refleksion.
Karakteren indgår ikke i afgangsbeviset, men opgaven er obligatorisk og skal gennemføres for at afslutte 10. klasse. Samtidig er opgaven en del af uddannelsesplanen, som følger eleven videre til den ungdomsuddannelse, de vælger.
Hvorfor laver man OSO-opgaven?
Formålet med OSO-opgaven er at give eleverne en mere konkret forståelse for sammenhængen mellem skole, uddannelse og arbejdsliv. Det handler ikke om at vælge rigtigt for resten af livet – men om at øve sig i at undersøge muligheder og tage stilling.
Gennem OSO-opgaven arbejder eleverne med nogle af de samme kompetencer, de kommer til at bruge på en ungdomsuddannelse: informationssøgning, refleksion, planlægning, faglig formidling og selvstændighed.
Samtidig giver opgaven eleverne anledning til at sætte ord på, hvad de interesserer sig for – og hvorfor. Det kan være med til at gøre de næste skridt lidt mere overskuelige.
En del af helheden
På Tølløse Efterskole ser vi OSO-opgaven som en naturlig del af hele vejledningsindsatsen i 10. klasse. Den hænger sammen med brobygning, vejledningssamtaler og tilmelding til ungdomsuddannelser.
Vi lægger vægt på at støtte eleverne i at tage ejerskab over opgaven – og på at skabe et trygt og inspirerende rum, hvor det er tilladt både at være i tvivl og at blive klogere undervejs.